P.X.1 Zjištění poptávky mezi rodiči a pedagogy o některou ze zavedených alternativních typů škol (Montessori, Waldorf, Začít spolu, Scio škola … apod.)
Plánovaný termín realizace | březen 2019 |
Fáze realizace | ukončeno |
Priorita | 5A |
Anotace
Alternativní typy škol svým větším zaměřením na učení se praktickou činností vytvářejí programy, do kterých je snadné zakomponovat programy nebo nástroje, které vedou ve školách děti k aktivní účasti na občanském vzdělávání (školní parlamenty, debatní liga, besedy s občany se zajímavou profesí nebo životním příběhem). Pro eventuelní zavedení nějaké podoby alternativní školy je třeba znát názor rodičů k nabídce alternativního vzdělávání - jaká je na jejich straně poptávka, jejich případné zapojení do realizace, morální, finanční etc. Zjištením poptávky vznikne i podklad pro případnou realizaci stran soukromého sektoru. Lidé se zájmem se mohou sesíťovat a spolupracovat a město získá kontakty.
Pestřejší nabídka pro vdělávání dětí může také motivovat mladé rodiče aby v Českém Krumlově s dětmi zůstali nebo aby se do města přistěhovali.
Výstup na konci
Město zná poptávku po alternativních formách vzdělání a na jejím základě učiní rozhodnutí. Výsledky průzkumu nenaznačují masový zájem o změnu poměrů ve vzdělávání ve sledovaném regionu. Přesto ukazují, že se rodiče o potenciální změny zajímají. Dále je patrné, že pro rodiče je výraznějším limitem dopravní obslužnost regionu, než ochota investovat do změny školy určité prostředky.
Zodpovědná osoba
Zdeňka Kráková, Mgr.
telefon: 380766420, e-mail: zdenka.krakova@ckrumlov.cz
vedoucí odboru, Odbor školství, sportu a péče o dítě
městský úřad (Kaplická 439)
Popis přípravy a realizace projektu
Na podzim roku 2017 proběhlo v rámci projektu MAP - místní akční plán rozvoje vzdělávání vzdělávání na území ORP Český Krumlov dotazníkové šetření. Jeho cílem bylo shromáždit a analyzovat odpovědi respondentů, rodičů žáků základních a mateřských škol na Českokrumlovsku na školní vzdělávání, ideální školu a učitele a zachytit potenciální zájem o nové přístupy ke vzdělávání. Do výzkumného šetření se zapojilo 22 základních a mateřských škol. Celkem bylo vyhodnoceno 1374 dotazníků. Výsledky nenaznačují masový zájem o změnu poměrů ve vzdělávání ve sledovaném regionu. Přesto ukazují, že se rodiče o potenciální změny zajímají. Dále je patrné, že pro rodiče je výraznějším limitem dopravní obslužnost regionu, než ochota investovat do změny školy určité prostředky. Po projednání s paní Kozákovou je navrženo, aby město Český Krumlov nyní aktuálně nezřizovalo žádnou formu alternativního vzdělávání, ale aby se o těchto formách mluvilo nejen v laické veřejnosti, ale i mezi pedagogy - navrženy přednášky, besedy na toto téma. Materiál byl předložen RM dne 4. 3. 2019, schválen. V současné době probíhá jednání s MAS ohledně přednášek na téma alternativní školství, vyhledávání lektorů.